RECEPTEN

donderdag 17 december 2015

Griesmeel Stokbrood


Ik heb vandaag stokbrood recept uitgeprobeerd van womenstical. Het is aardig gelukt voor de eerste keer. Ik heb hier en daar wel wat aangepast aan het recept. 

Benodigdheden:

300 gram meel

200 gram griesmeel (geen grove)

10 gram zout

1 zakje gist

Half tl bakpoeder

circa 370 ml lauw water.     

extra griesmeel voor het bestrooien

Bereiding:

Doe alles bij elkaar in een kom en kneed het goed door. Ik heb als in deegmachine gedaan en ongeveer 10 minuten laten kneden. Laat het deeg 45 minuten rijzen en maak er daarna 3 bollen.



Laat deze bollen 10 minuten rijzen. Pak vervolgens een bol en kneed die op een bebloemde werkplek uit tot een rechthoek (zie afbeelding hieronder).


Klap dan de bovenste helft naar beneden, druk het goed aan, en klap dan de onderste helft naar boven. De deegranden overlappen elkaar nu iets, druk ze goed met elkaar aan.

Draai het deeg om rol het door een beetje griesmeel.

Laat de stokbroden weer 10 minuten rusten en herhaal weer het hele proces van vouwen. Rol het deeg uit tot de door jouw gewenste lengte van de stokbrood. Leg ze dan op een met bakpapier beklede bakplaat. Ik heb zo'n plaat gebruikt voor stokbrood. Dat heb ik Een keertje bij de xenos gehaald.

Laat de broden 45 minuten rijzen. Ongeveer 5 minuten voor dat het gerezen is Verwarm je de oven voor op 230 graden. Snijd het deeg met een mes een aantal keren in. Leg onderin de oven een schaal met kokend water, zodat je Een mooie korst krijgt.

Bak het brood af in ongeveer 20 minuten. Laat ze dan op een rooster afkoelen.



3 opmerkingen:

  1. bedankt voor al je recepten, ik ga er in sha allaah een paar uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet je die schaal met kokend water erin laten tijdens het brood bakken?

    BeantwoordenVerwijderen