RECEPTEN

zondag 9 december 2012

Harira




Ik vind harira van mijn moeder de lekkerste harira :D. Maar pas geleden heb ik harira van mijn buurvrouw gekregen. Het was heel anders dan wat mijn moeder maakt, maar super lekker. Ik heb natuurlijk het recept gevraagd en als een paar keer geprobeerd. Super simpel en heelll lekker.

Benodigdheden:
Half bosje peterselie
Half bosje bleekselderij
2 kleine uitjes of 1 grote
4 middelgrote tomaten
3 wortels
1 klein blikje tomatenpuree
Stukje pompoen
Bosje koriander
1 lamsbouillon 
1 blikje kikkererwten
2 el zout (ik doe 3 omdat ik van zout hou)
1 el harirakruiden
1 el gember
Stukje lamsvlees of kalfsvlees 1 marokkaanse soepkom meel 

Bereiding:
Doe in een grote snelkookpon de peterselie, pompoen en bleekselderij. Ik heb bleekselderij, pompoen en peterselie in stukken gesneden, bij elkaar in een zakje gedaan en in de vriezer gedaan. Doe daarna de kruiden erbij.Daarna doe je de vlees, grof gesneden wortels, ui, tomatenpuree en ontvelde tomaten bij.

Daarna haal je stuk vlees uit de pan en pureer je de rest. Stuk vlees snij je in kleine stukjes en doe je het weer terug in de pan.

Maak een papje van meel en water en doe het in de pan. Voeg de gewassen kikkererwten toe en bouillonblokje. De koriander doe je met een klein beetje water pureren en dat doe je dan ook in de pan. Breng het aan de kook op middelmatig vuur voor ongeveer 30 minuten.

Tot slot doe je de vermicelli in de pan en laat je het nog 5 minuten doorkoken.

8 opmerkingen:

  1. oum younes wat zijn harira kruiden? Maak je deze zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, maak ik niet zelf. Dat is een kruidenmix voor harira. Je kunt het vinden bij Marokkaanse winkeltjes. Er staat Harirakruiden op de verpakking net als paprikakruiden enz. :)

      Verwijderen
  2. Oum younes ik ben vandaag geweest bij een Marokkaanse winkel voor harirakruiden maar daar hadden ze er nooit van gehoord. Hij gaf mij van die bouillonblokjes voor harira maar dat is het toch niet? Ik heb het maar niet gehaald. Zou je er een foto van kunnen plaatsen? Ook wilde ik je vragen wat groente-bouillon is? Bedoel je daarmee knorr voor groente? Want bij een van de recepten staat een theelepel groente bouillon (recept paprika-linzen soep).Thx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groentebouillon heb ik bij een supermarkt gekocht in een potje maar je kan ook Bouillonblokje gebruiken :) Ik heb op google naar een foto van harirakruiden gezocht maar ik kan het ook niet vinden :). Harirakruiden is niet noodzakelijk je kan het bij dit recept ook weglaten. mijn onderbuurvrouw wist ook niet wat harirakruiden waren en het recept is van haar. Ik heb er gwn harirakruiden bij gedaan :) Volgende x maak ik een foto van harirakruiden.

      Verwijderen
  3. Assalamou 'alaikoum,
    Als je de harirakruiden weglaat, dan gaat er in principe alleen zout en gember in (en bouillon). Kun je zeggen waaruit de harirakruiden bestaan?
    Wasalaam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit kaneel in gember paprikapoeder denk ik en komijn. Mijn buurvrouw maakt deze harira zonder harirakruiden en is ook heel lekker.

      Verwijderen
  4. Harira kruiden kun je onder andere verkrijgen bij de tanger supermarkt daar heb ik het gekocht het is heerlijke kruiden

    BeantwoordenVerwijderen