RECEPTEN

dinsdag 20 december 2011

Baklava rolletjes

Benodigdheden:
1 pak filodeeg
300 gr verschillende gemalen noten
4 el poedersuiker
1 tl gemalen cardemom
250 gr gesmolten boter + ongeveer 50 ml zonnebloemolie

1 lange dunne roller (Ik heb die bij de Turkse winkel gehBereiding:
Doe de poedersuiker en cardemom bij de gemalen noten. Haal de filodeeg uit de verpakking en leg het in de breedte voor je neer.Vouw het open. Besmeer dan de bovenkant met boter en strooi er dan wat gemalen noten erover.

Leg de roller helemaal aan de voorkant en rol het eerste velletje op. Leg het dan even voor je neer. Besmeer weer een velletje met boter, maar nu hoef je er geen noter erover heen te strooien maar neem je die roller waar nog andere filodeeg aan zit en ga je weer van voor naar achter rollen. Zet de stok rechtop en druk het naar beneden. Druk het goed aan.  Doe het dan in een schaal. 

Zo ga je verder tot je filodeeg op is. Besmeer dan de bovenkant met boter en bak het in de voorverwarmde oven op 200 graden tot het goudbruin uitziet van boven. Ondertussen maak je de suikersiroop klaar.

Suikersiroop:
1 kopje van 200 ml suiker
100 ml water

Breng dit voor ongeveer een kwartiertje aan de kook. Als de baklava klaar is, doe je gelijk de suikersiroop erover heen. Laat de baklava voor een paar uurtjes intrekken.

Hier heb je nog een filmpje van de bereidingswijze van baklava rolletjes.
   

5 opmerkingen:

  1. deze ga ik morgen maken om uit te proberen en als hij is geluk dan maak ik het volgende week nog een keer want we krijgen bezoek voor een aantal dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm lekker! Mijn man maakt regelmatig kounava, ken je dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Madelon. Ik had even gegooled ik wist niet wat kounova was. Maar het ziet er wel heel lekker uit :) Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vastvroor noten kan je gebruiken? Zijn dat ongezouten noten?

    BeantwoordenVerwijderen